Pressmeddelanden 2012

2012
Felaktig konstruktion i Göteborg gör att bakterier växer i varmvattnet
Boende i en hyresfastighet på Hisingen i Göteborg har haft legionellabakterier i dricksvattnet i snart ett år. Nu har bakterierna blivit en fråga för kommunens miljöförvaltning. – Orsaken är att varmvattenledningarna är förlagda på ett sätt som inte följer gällande branschregler, säger Fredrik Runius, tekniskt ansvarig på Säker Vatten AB.
Okt
Vattenskador i kök ökar
Köken är på väg om badrummen i antalet vattenskador. Det visar försäkringsbolagens statistik. En av orsakerna är felaktigt installerade köksmaskiner som inte klarar svenskt vattentryck.
Okt
2012
Intyg extra viktigt när du köper nyrenoverad bostad
Att köpa, renovera och spekulera i bostäder blir allt vanligare. Men köparna riskerar att drabbas av byggfusk och vattenskador. – Begär alltid intyg om att renoveringen är fackmässigt utförd, uppmanar Rickard Engström, forskare i fastighetsekonomi på KTH.
2012
Legionellabakterier ökar på grund av felaktiga VVS-installationer
Legionellabakterien finns naturligt i vattnet, men finns i naturen i så små mängder att bakterierna inte utgör någon hälsorisk. Men vid felaktigt utförda VVS-installationer kan bakterierna snabbt växa till nivåer som kan vara dödliga för människor.
2012
Vattenskador för miljarder och mögel i svenska kök
VVS-företagens satsning på regler och auktorisation har minskat vattenskadorna i bad- och duschrum. Men nu ökar vattenskadorna i köken. Följden blir dyrbara försäkringsreparationer och hälsoproblem för de boende.
2012
Hyresgäster klagade på kallt varmvatten - en insjuknade i legionella
Hyresgäster i en fastighet i centrala Landskrona larmade om att varmvattnet tidvis var för kallt och kallvattnet för varmt. När en av hyresgästerna blev sjuk togs prover på vattnet. Analysen visade på höga halter av legionellabakterier. – Hyresgästerna gjorde rätt som larmade. Vattnets temperatur är avgörande för skydd mot legionella, säger Fredrik Runius, teknisk chef på Säker Vatten AB
2012
Ny våtrumsvägg klarar hål och skruvar utan att läcka
Borra aldrig hål i väggen, särskilt inte i våtzoner. Den uppmaningen får alla som behöver skruva upp något i badrummet. Nu kommer våtrumsväggen som klarar hål utan att börja läcka.
2012
Säker Vatten presenterar typvägg för våtrum - fuktsäker konstruktion för rationellt byggande
En ny vägg kan minska vattenskadorna i våtrum. Bakom väggen står Säker Vatten tillsammans med ledande byggföretag och försäkringsbolag. Den nya typväggen presenteras på branschmässan Nordbygg.
2012
Kräv alltid intyg om en säker vatteninstallation
Utan kvalitetsdokument är det ingen som vet vad som finns eller inte finns bakom kaklet. För den slutsatsen står Plus i Sveriges Television. – Bara auktoriserade företag får utfärda giltiga kvalitetsdokument, säger Thomas Helmerson, vd för Säker Vatten AB.
2012
F-skattsedeln är inget att lita på - kräv auktorisation av hantverkaren
F-skattsedel är inget bevis för att hantverkaren är seriös. Det visar två pågående teveserier, om och om igen. – För VVS-arbeten ska hantverkaren vara auktoriserad och lämna kvalitetsintyg, säger Thomas Hemerson, vd för Säker Vatten AB.