Kräv alltid intyg om en säker vatteninstallation

2012-02-24

Kräv alltid intyg om en Säker vatteninstallation

Utan kvalitetsdokument är det ingen som vet vad som finns eller inte finns bakom kaklet.
För den slutsatsen står Plus i Sveriges Television.

– Bara auktoriserade företag får utfärda giltiga kvalitetsdokument, säger Thomas Helmerson, vd för Säker Vatten AB.

Konsumentprogrammet Plus berättade nyligen om en renovering som slutade i en mardröm. En ung kvinna hade köpt en bostadsrätt och anlitade ett byggföretag för renoveringen. Bolaget var registrerat, hade F-skattebevis och marknadsförde sig med radioreklam.

Kunden frågade om byggaren hade alla behörigheter som krävs för att renovera badrum och dra om el. Svaret var ja.

Resultatet blev en katastrof. En anlitad besiktningsman konstaterade att arbetet inte var fackmannamässigt utfört. Särskilt illa var det med el och VVS.

– F-skattsedel säger ingenting om hantverkarens kompetens, konstaterar Thomas Helmerson.

Skydd för konsumenten

Säker Vatten AB ansvarar för branschregler Säker Vatteninstallation och auktorisation av VVS-företag. Företagen har bevisad kompetens, följer reglerna och lämnar intyg om en säker vatteninstallation.

– Intyget visar svart på vitt vad som döljer sig bakom kaklet, säger Thomas Helmerson.

Säker Vatten påminner om behörighet för elektriker, med den skillnaden att auktorisationen gäller hela företaget, inte bara de enskilda medarbetarna.

Skillnaden är viktig för konsumenten. Auktoriserade VVS-företag är skyldiga att ha en ansvarsförsäkring som täcker skador för minst tio miljoner kronor.

Kräv Säker Vatten-intyg

Vad ska man göra för att slippa byggfusk i bostadsrätter och villor? Rådet brukar vara att själv kontrollera hur företaget tidigare skött sig. Med VVS-arbeten är det enklare, tack vare auktorisationen.

– Kolla om VVS-företaget är auktoriserat på www.säkervatten.se. Kräv alltid intyg om en Säker Vatteninstallation, säger Thomas Helmerson.

Intyg om en säker vatteninstallation är ett kvalitetsdokument som uppfyller kraven från myndigheter, besiktningsmän och försäkringsbolag.

På Säker Vattens hemsida finns landets alla VVS-företag med giltig auktorisation. Företag som inte sköter sig, förlorar auktorisationen och plockas bort ur databasen. I Sverige finns nära 1 300 auktoriserade VV-företag med 17 500 utbildade montörer och arbetsledare.

Säker Vatten
104 62 Stockholm